În acest ghid sunt descrise principalele etape ce trebuie parcurse de contribuabili pentru a beneficia de facilitățile fiscale prevăzute de OUG nr. 107/2024, cu modificările ulterioare aduse de OUG
112/2024. Procedura de anulare a obligațiilor fiscale a fost aprobată
prin OMF nr. 5521/2024. Procedura se aplică obligațiilor bugetare
administrate de organul fiscal central, inclusiv de către organele vamale.
Cine beneficiază?
Facilitățile fiscale prevăzute de OUG 107/2024 se aplică pentru toate categoriile de debitori:
. persoane fizice;
. persoane juridice, de drept public sau privat;
. asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică;
. persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii liberale;
. unităţi administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativteritoriale ale municipiului Bucureşti ori instituţii publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanţele
publice, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
prin Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu
modificările şi completările ulterioare, după caz.
În categoria debitorilor ce pot beneficia de anularea unor obligații bugetare se includ și următorii debitori:
a) debitorii declarați insolvabili, potrivit legii;
b) persoanele cărora li s-a stabilit răspunderea solidară potrivit
Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, sau
răspunderea potrivit Legii nr. 85/2014, sau potrivit Legii nr.
85/2006, pentru obligațiile bugetare aferente perioadei anterioare
datei de 31 august 2024 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei
de atragere a răspunderii sau a rămânerii definitive a hotărârii
judecătorești de atragere a răspunderii;
c) debitorii aflați în procedura insolvenței ori aflați în dizolvare,
potrivit prevederilor legale în vigoare;
Pentru debitorii aflaţi în procedura insolvenţei, administratorii
speciali/judiciari sunt obligaţi să solicite acordul creditorilor,
potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de
prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi
completările ulterioare, pentru accesarea facilităţilor fiscale şi
respectarea prevederilor art. I – XVIII din OUG 107/2024 de către
debitorul insolvent.
d) debitorii care la data de 31 august 2024 inclusiv înregistrează
numai obligații de plată accesorii nestinse aferente obligațiilor
bugetare principale stinse până la această dată, iar accesoriile
nu au fost stinse până la data intrării în vigoare a OUG nr.
107/2024, respectiv până la data de 6 septembrie 2024;
e) debitorii cărora li s-au comunicat decizii de impunere
aferente unor obligații bugetare principale scadente până la
data de 31 august 2024 inclusiv, ca urmare a unui control fiscal
aflat în derulare la data de 6 septembrie 2024, indiferent de
data comunicării deciziei de impunere.
Obligații bugetare principale restante
Prin obligații bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv se înțelege:
a) obligații bugetare pentru care s-a împlinit scadența sau
termenul de plată până la data de 31 august 2024 inclusiv. Sunt
considerate obligații bugetare principale restante și obligațiile
bugetare principale datorate de debitorul aflat în insolvență
pentru care s-a împlinit scadența până la data de 31 august
2024 inclusiv, independent de existența unui tabel de creanțe
sau a unui program de plată a creanțelor;
b) diferențele de obligații bugetare principale stabilite prin decizii
de impunere comunicate până la data de 31 august 2024 inclusiv,
chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată
prevăzut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015, precum și
diferențele de obligații bugetare principale aferente perioadelor
fiscale de până la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite de
organul fiscal central prin decizie de impunere emisă și comunicată
până la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv 6
septembrie 2024, ca urmare a unui control fiscal;
c) obligațiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de
până la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de
impunere emisă din oficiu de organul fiscal sau prin declarație de
impunere depusă cu întârziere de către contribuabil, în perioada
cuprinsă între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de
anulare a accesoriilor inclusiv;
d) alte obligații de plată individualizate în titluri executorii emise
potrivit legii și existente în evidența organului fiscal în vederea
recuperării la data de 31 august 2024 inclusiv, precum și obligațiile
bugetare principale stabilite de alte organe decât organele fiscale,
aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024,
transmise spre recuperare organelor fiscale în perioada cuprinsă
între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a
accesoriilor inclusiv.
NU sunt considerate obligații de plată restante la data de 31 august 2024 inclusiv:
a) obligațiile bugetare pentru care s-au acordat și sunt în derulare
înlesniri la plată, potrivit legii, la data de 31 august 2024 inclusiv;
b) obligațiile de plată stabilite în acte administrative a căror
executare este suspendată în condițiile legii la data de 31 august
2024 inclusiv.
Sunt considerate restante la data de 31 august 2024 inclusiv și
obligațiile de plată care, la această dată, se află în situațiile de la lit.
a) și b), dacă ulterior acestei date, dar nu mai târziu de 25 noiembrie
2024 inclusiv, înlesnirea la plată își pierde valabilitatea sau, după
caz, încetează suspendarea executării actului administrativ fiscal.
Pentru obligațiile de plată menționate la lit. b) debitorii pot renunța
la efectele suspendării actului administrativ fiscal pentru a
beneficia de anularea dobânzilor, penalităţilor şi tuturor
accesoriilor.
În acest caz, debitorii trebuie să depună o cerere de renunţare la
efectele suspendării actului administrativ fiscal până la data
depunerii cererii de anulare a accesoriilor, inclusiv.
Prevederile art. I – XVI din OUG nr.107/2024 nu se aplică următoarelor obligații bugetare:
a) care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de
desfășurare la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024 sau care
încep ulterior acestei date;
b) stabilite prin hotărâri penale definitive;
c) reprezentând prejudicii care fac obiectul art. 10 din Legea nr.
241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, cu
modificările și completările ulterioare.
Prin notificarea privind intenţia de a beneficia de anulare a unor
obligaţii bugetare şi prin cererea de anulare, contribuabilii declară
pe propria răspundere că nu se află în niciuna dintre situaţiile
menționate mai sus.
Accesoriile aferente unor obligații bugetare principale
reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin
bugetului Uniunii Europene nu se amână la plată și nu se anulează.
Pentru a beneficia de facilitățile fiscale, debitorii care înregistrează
obligații bugetare restante de natura celor anterior menționate, la
data depunerii cererii de anulare trebuie să aibă achitate obligațiile
bugetare principale și accesoriile aferente acestora. În caz contrar,
organul fiscal emite decizie de respingere a cererii de anulare.
Ce facilități se acordă
- anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor
aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31
august 2024 inclusiv [1]; - anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor
aferente diferențelor de obligații bugetare principale declarate
suplimentar de debitori prin declarație rectificativă prin care se
corectează obligațiile bugetare principale cu scadențe anterioare
datei de 31 august 2024 inclusiv. Această facilitate se acordă și în
cazul corectării erorilor din deconturile de taxă pe valoarea
adăugată efectuate potrivit reglementărilor legale în vigoare [2]; - anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor
aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare
datei de 31 august 2024 inclusiv și stinse până la această dată [3].
- anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor aferente
obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31
august 2024 inclusiv, individualizate în decizii de impunere emise ca
urmare a unui control fiscal în derulare la data intrării în vigoare a
OUG nr. 107/2024, respectiv 6 septembrie 2024 [4]; - anularea dobânzilor, penalităţilor şi tuturor accesoriilor aferente
obligaţiilor bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din
oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 şi 2020 [5]; - anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor
aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadenţe anterioare
datei de 31 august 2024 inclusiv, pentru care eșalonarea la plată
acordată potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură
fiscală, cu modificările și completările ulterioare, a fost finalizată
până la data depunerii cererii de anulare inclusiv, dar nu mai târziu
de data de 25 noiembrie 2024 [6]; - anularea unui procent de 25% sau 50% din obligațiile bugetare
principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în funcție de
cuantumul acestora cuprins în certificatul de atestare fiscală, în
cazul debitorilor persoane fizice [7].
Facilitatea menționată la pct. 7 se acordă debitorilor persoane fizice care înregistrează obligaţii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 astfel:
a) Dacă cuantumul obligaţiilor bugetare principale este mai mic de
5.000 lei inclusiv – persoanele fizice pot beneficia de anularea
unui procent de 50% din obligaţiile bugetare principale, restante,
cu condiția să fie stinse în procent de 50% până la data depunerii
cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
b) În cazul în care cuantumul obligaţiilor bugetare principale este
mai mai mare de 5.000 lei – persoanele fizice pot beneficia de
anularea unui procent de 25% din obligaţiile bugetare principale,
restante, cu condiția ca acestea să fie stinse în procent de 75%
până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data
de 25 noiembrie 2024.
Persoanele fizice beneficiază de anularea dobânzilor, penalităţilor şi
a tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale,
restante la data de 31 august 2024 inclusiv, dacă sunt respectate și
condiţiile menționate la lit. a) sau b), după caz.
Pentru a beneficia de anularea dobânzilor, penalităților și tuturor
accesoriilor în oricare dintre situațiile prezentate anterior,
independent sau cumulat, debitorii trebuie să îndeplinească
cumulativ următoarele condiții:
- toate obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august
2024 inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin
orice modalitate prevăzută la art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu
modificările și completările ulterioare, până la data depunerii
cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data
de 25 noiembrie 2024; - sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea
nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, până la data
depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligațiile
bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal
central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie
2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar
nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- debitorul să aibă depuse toate declarațiile fiscale, potrivit
vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a
accesoriilor inclusiv. Această condiție se consideră îndeplinită și în
cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declarații
fiscale, obligațiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către
organul fiscal central. - debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor după
îndeplinirea în mod corespunzător a condițiilor prevăzute de OUG
nr. 107/2024, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, altfel nu
mai poate beneficia de facilitate. - Pentru facilitatea privind anularea dobânzilor, penalităților și a
tuturor accesoriilor aferente diferențelor de obligații bugetare
principale declarate suplimentar de debitori prin declarație
rectificativă prin care se corectează obligațiile bugetare principale
cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, pe lângă
condițiile de la pct. 2-4, trebuie îndeplinite și următoarele condiții:
- declarația rectificativă este depusă începând cu data de 1
septembrie 2024 până la data depunerii cererii de anulare a
accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie
2024;
- toate obligațiile bugetare principale individualizate în declarația
rectificativă se sting prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din
Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, până
la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu
mai târziu de data de 25 noiembrie 2024.
Pentru a beneficia de anularea dobânzilor, penalităților și tuturor
accesoriilor în oricare dintre situațiile prezentate anterior,
independent sau cumulat, debitorii trebuie să îndeplinească
cumulativ următoarele condiții:
- toate obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august
2024 inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin
orice modalitate prevăzută la art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu
modificările și completările ulterioare, până la data depunerii
cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data
de 25 noiembrie 2024; - sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea
nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, până la data
depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligațiile
bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal
central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie
2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar
nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- debitorul să aibă depuse toate declarațiile fiscale, potrivit
vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a
accesoriilor inclusiv. Această condiție se consideră îndeplinită și în
cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declarații
fiscale, obligațiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către
organul fiscal central. - debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor după
îndeplinirea în mod corespunzător a condițiilor prevăzute de OUG
nr. 107/2024, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, altfel nu
mai poate beneficia de facilitate.
Pentru facilitatea privind anularea dobânzilor, penalităților și a
tuturor accesoriilor aferente diferențelor de obligații bugetare
principale declarate suplimentar de debitori prin declarație
rectificativă prin care se corectează obligațiile bugetare principale
cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, pe lângă
condițiile de la pct. 2-4, trebuie îndeplinite și următoarele condiții:
- declarația rectificativă este depusă începând cu data de 1
septembrie 2024 până la data depunerii cererii de anulare a
accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie
2024;
- toate obligațiile bugetare principale individualizate în declarația
rectificativă se sting prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din
Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, până
la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu
mai târziu de data de 25 noiembrie 2024.
Pentru a beneficia de facilitatea privind anularea dobânzilor,
penalităților și tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare
principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv
și individualizate în decizii de impunere emise ca urmare a unui
control fiscal în derulare la data intrării în vigoare a OUG 107/2024,
respectiv 6 septembrie 2024, trebuie îndeplinite cumulativ
următoarele condiții:
- toate diferențele de obligații bugetare principale individualizate în
decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de
art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările
ulterioare, până la termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din
aceeași lege; - cererea de anulare a accesoriilor se depune în termen de 90 de
zile de la comunicarea deciziei de impunere, sub sancțiunea
decăderii.
Pentru a beneficia de facilitatea privind anularea dobânzilor,
penalităților și tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare
principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor
persoanelor fizice pe anii 2019 și 2020, trebuie îndeplinite
cumulativ următoarele condiții:
a) toate obligaţiile bugetare principale individualizate în decizia de
impunere din oficiu sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de
art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările
ulterioare, până la termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din
aceeaşi lege;
b) cererea de anulare a accesoriilor se depune în termen de 90 de
zile de la comunicarea deciziei de impunere din oficiu, sub
sancţiunea decăderii.
Debitorii care intenționează să beneficieze de anularea obligațiilor bugetare pot notifica
organul fiscal cu privire la intenția lor, până cel mai târziu la data depunerii cererii de anulare
a accesoriilor și nu mai târziu de
data de 25 noiembrie 2024, sub
sancțiunea decăderii.
Notificarea privind intenţia de a beneficia de anularea unor
obligaţii bugetare se depune separat de către persoana fizică, în funcţie de codul de identificare
fiscală pe care înregistrează obligaţii bugetare de plată.
Unde se depune notificarea
a) online, prin intermediul „Spaţiului privat virtual” (SPV);
b) prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în
cazul persoanelor fizice care nu sunt înrolate în SPV;
c) la registratura organului fiscal central competent, în cazul
persoanelor fizice care nu sunt înrolate în SPV.
Notificarea depusă poate fi retrasă de debitor oricând, prin
depunerea în acest sens a unei cereri la organul fiscal.
Anularea unor obligaţii bugetare se solicită de către debitori,
inclusiv de către cei care au
notificat organul fiscal, în baza
unei cereri de anulare a unor obligaţii bugetare.
Cererea de anulare a unor obligaţii bugetare se depune
separat de către persoana fizică,
în funcţie de codul de
identificare fiscală pe care
înregistrează obligaţii bugetare
de plată.
Cererea poate fi depusă după îndeplinirea condiţiilor de
acordare a anulării, dar nu
mai târziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv.
Cererea de anulare a unor obligaţii bugetare se depune:
a) prin intermediul serviciului SPV;
b) prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire,
în cazul persoanelor fizice care nu sunt înrolate în SPV;
c) la registratura organului fiscal central competent, în cazul
persoanelor fizice care nu sunt înrolate în serviciul „Spaţiu privat
virtual”
, denumit în continuare SPV.
Cererea de anulare a unor obligaţii bugetare poate fi retrasă de
debitor oricând, prin depunerea în acest sens a unei cereri la
organul fiscal.
Prin retragerea cererii, debitorul îşi menţine dreptul de a depune o
nouă cerere de anulare a unor obligaţii bugetare, cu respectarea
condiţiilor prevăzute în acest sens de OUG 107/2024.
Pentru a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare, debitorul
poate depune fie o singură cerere pentru toate facilitățile, fie câte o
cerere pentru fiecare dintre acestea, conform modelului Cererii.
Notificarea privind intenția de a beneficia de anularea unor obligaţii
bugetare și a Cererea de anulare a unor obligații bugetare sunt
disponibile pe portalul www.anaf.ro, Servicii online – Descărcare
declarații electronice sau AICI.
Mai multe informaţii pot fi obținute prin următoarele modalități:
prin participarea la seminare web; telefonic, prin apelarea Call-center, la numărul 031.403.91.60;
la structurile de asistenţă și oferire servicii contribuabili din
cadrul unităţilor fiscale teritoriale.
Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații din orașul tău, urmărește-ne pe Facebook , Instagram , YouTube , TikTok , Twitter .