Declaraţii de presă – Ludovic Orban, preşedinte PNL

Politic

În ultimele săptămâni, toţi românii au putut să vadă starea dezastruoasă în care au ajuns structurile de menţinere a ordinii publice în guvernarea PSD-ALDE.

La ora actuală, Poliţia, Jandarmeria şi alte instituţii guvernamentale, în loc să fie în slujba cetăţeanului, în loc să îşi îndeplinească misiunea de apărare a vieţii, siguranţei cetăţenilor, a bunurilor private ale cetăţenilor, s-au transformat în gărzi pretoriene ale vechililor politici din PSD-ALDE şi au ajuns în situaţia în care nu mai au capacitatea să asigure viaţa, siguranţa cetăţenilor, apărarea bunurilor fiecărui cetăţean din România.

De doi ani şi jumătate asistăm la o operaţiune sistematică de capturare a instituţiilor statului de către PSD-ALDE, de subordonare politică ale acestor instituţii. De asemenea, asistăm la o guvernare in favoarea infractorilor, la o guvernare în favoarea interlopilor, la o guvernare în favoarea celor care încalcă legea.

Nenumăratele iniţiative legislative care au fost adoptate sau pe care majoritatea guvernamentală a încercat să le adopte, au arătat clar că PSD-ALDE nu guvernează pentru români, nu guvernează pentru aceia care respectă legea, nu guvernează pentru cetăţenii corecţi şi guvernează în favoarea infractorilor, de la Legea recursului compensator până la tentativa de modificare a Codului penal şi a Codului de Procedură Penală, până la întreg managementul catastrofal, care s-a desfăşurat în aceste instituţii.

Readuc aminte că în urma modificării Legii pensiilor, ministrul de Interne a aprobat pensionarea anticipată a mii de poliţişti, care au fost scoşi din dispozitiv, care au adus Poliţia în incapacitate de a-şi putea desfăşura toate misiunile în condiţii de normalitate.

Readucem aminte, politizarea agresivă care a avut loc nu numai în Poliţie şi în Jandarmerie ci şi în celelalte instituţii ale statului dar iată că se vede clar ce a însemnat în Poliţie. Avem cazuri în care, de exemplu, la Gorj, băiatul prefectului este şeful Inspectoratului Judeţean de Poliţie, în care la Argeş este numit un om de la Teleorman, strict numai pe relaţii de politică clientelară.

De asemenea, politica practicată de a menţine interimari în funcţii, de a menţine oameni care să nu fie angajaţi prin concurs şi să nu aibă stabilitatea în funcţie pentru a-şi putea exercita în condiţii de legalitate şi de deplină legalitate a instituţiilor activităţile care sunt prevăzute de lege, a afectat extrem de grav şi vede toată lumea, cu ochiul liber, că de doi ani şi jumătate, PSD, mai ales în judeţele care sunt conduse de vechilii roşii, practic, au transformat Poliţia nu într-un instrument de luptă contra infractorilor ci într-un instrument de pactizare cu infractorii, cu clanurile interlope, cu cei care acţionează în zona gri a societăţii, cu aceia care încalcă legea într-un mod sistematic.

Este clar că reformarea Poliţiei, a Jandarmeriei, şi a celorlalte instituţii ale statului nu pot fi realizate de guvernarea PSD-ALDE. PSD-ALDE a distrus, practic, cea mai mare parte a instituţiilor, a politizat agresiv aceste instituţii şi a validat guvernarea, repet, nu pentru cetăţeni ci pentru infractori.

Actualul Guvern nu are decât un singur lucru de făcut, să dispară din viaţa publică. Actualul Guvern nu are nici cea mai mică capacitate de a readuce instituţiile publice la o funcţionare legală, constituţională şi la o readucere a acestor instituţii în slujba cetăţeanului şi care să acţioneze în baza legii.

Primul pas pentru a putea garanta siguranţa cetăţeanului este dispariţia de la putere a actualului Guvern. Noi suntem pregătiţi pentru sesiunea extraordinară, avem o serie de proiecte legislative pe care le-am înaintat din vreme, cum este proiectul de lege de abrogare a legii privind recursul compensatoriu, cum este proiectul de lege depus de colegul nostru, Florin Roman, privind interzicerea eliberări condiţionate pentru infractorii care au săvârşit infracţiuni gen omoruri, violuri, tâlhării.

De asemenea, solicităm în privinţa Codului Penal, practic, respingerea modificărilor la Codul Penal şi la Codul de Procedură Penală şi reluarea dezbaterii privind modificarea Codului Penal şi a Codului de Procedură Penală. Să nu uităm că în urma sesizării formulate de partidul Naţional Liberal şi de partenerii noştri, Curtea Constituţională a declarat modificările ca fiind neconstituţionale, a doua oară, după ce în primă fază declaraseră neconstituţionale 34 de modificări ale Codului Penal şi 64 de modificări ale Codului de Procedură Penală.

Noi am militat sistematic împotriva tuturor proiectelor de legi, deciziilor guvernamentale, care au adus Poliţia, Jandarmeria în situaţia în care le găsim astăzi. Readuc aminte că mai avem câteva zile şi se împlineşte un an de când Jandarmeria, de când forţele de ordine au intervenit cu o brutalitate fără precedent pentru a reprima o manifestaţie paşnică şi iată că şi astăzi, după un an de zile, nu avem niciun vinovat, nu avem niciuna dintre persoanele care au săvârşit grave abuzuri împotriva cetăţenilor, care să fie trimisă în judecată şi ancheta bate pasul pe loc.

Iată că în fruntea Jandarmeriei se află oameni care au fost implicaţi direct în reprimarea brutală a manifestaţiei din 10 august. Ce să mai vorbim despre Poliţia Română unde v-am dat numai câteva cazuri de politruci care sunt puşi în funcţii doar cu sprijin politic şi care pactizează cu lumea interlopă, pactizează cu infractorii, închid ochii la ordinul politic al PSD pentru a nu sancţiona acele încălcări ale legii şi acele infracţiuni pe care le descoperă Poliţia în cursul activităţii.

Sigur că vom lucra în continuare la alte modificări legislative. Din punctul nostru de vedere, pasul cel mai important, pentru a readuce instituţiile statului în slujba cetăţeanului, pentru a readuce instituţiile statului la funcţionarea legală şi constituţională este depolitizarea acestor instituţii, este transformarea administraţiei într-un corp de specialişti, într-un corp de funcţionari publici aflaţi în slujba cetăţeanului, iar în administraţie şi în toate funcţiile statului să primeze criteriile legate de competenţă, de meritocraţie, de evaluare obiectivă a activităţii fiecărui angajat din sectorul public, de punere la dispoziţie a cetăţeanului a tuturor acestor instituţii publice şi de măsurare a meritelor fiecărui angajat în instituţiile publice în funcţie de calitatea serviciilor furnizate către cetăţenii români.

A doua temă pe care o voi aborda este legată de aşa-zisa amnistie fiscală, care a fost hotărâtă de Guvern.

Din nou, Guvernul, prin acest act normativ, arată că nu guvernează pentru cetăţenii români care respectă legea, pentru cetăţenii români care au un comportament fiscal corect, că acţionează pentru aceia care nu respectă legea, pentru aceia care au un comportament fiscal incorect.

Din nou, Guvernul PSD-ALDE, arată prin acest act normativ că îi premiază pe aceia nu şi-au plătit la timp obligaţiile către bugetul de stat sau către bugetele locale, arată că, de fapt, descurajează comportamentul corect al cetăţeanului, îi descurajează pe toţi cetăţenii români care şi-au plătit taxele şi impozitele la termen în conformitate cu legea, favorizând pe aceia care fie în mod deliberat, fie poate accidental, au ajuns în situaţia în care nu şi-au plătit taxele şi impozitele şi au ajuns să cumuleze datorii importante la buget.

Din punctul nostru de vedere, actul normativ care a fost adoptat de Guvern este un act profund neconstituţional, care instituie o discriminare gravă între cetăţenii care şi-au plătit taxele şi impozitele la termenul legal şi cetăţenii care nu şi-au plătit taxele şi impozitele la termenul legal din cauza lor. De asemenea este un act profund neconstituţional pentru că introduce o concurenţă neloială între companii.

Gândiţi-vă că în acelaşi domeniu sunt companii care şi-au plătit taxele şi impozitele la termen şi sunt companii care nu şi-au plătit taxele şi impozitele la termen. Ce face Guvernul? Îi dezavantajează pe aceia care au fost corecţi, au respectat legea, au avut un management al afacerii şi şi-au plătit taxele şi impozitele, permiţându-le acelora care nu şi-au plătit taxele şi impozitele să nu mai plătească la bugetul de stat penalităţile şi dobânzile aferente datoriilor publice. Este în mod evident o încălcare gravă, o încălcare grosolană a concurenţei, a competiţiei oneste între actorii economici de pe piaţă.

Nu în ultimul rând trebuie să spunem foarte clar că, prin acest act normativ, de fapt, este încurajată o clientelă politico-economică căreia i s-a tolerat comportamentul fiscal ilegal, incorect şi, iată, că astăzi, în loc să suporte consecinţele legale, este avantajată de guvernare prin emiterea acestei Ordonanţe.

Am să vă dau un exemplu care arată sfidarea a tot ceea ce reprezintă normalitate şi bun simţ în materie de plată a taxelor şi impozitelor. O companie care a intrat în insolvenţă, căreia i s-a aprobat un plan de reeşalonare, un plan de reorganizare, cu eşalonarea datoriilor şi care şi-a plătit la termen aceste datorii conform reeşalonării, o companie care a fost corectă în urma unui proces de insolvenţă şi în urma unei reorganizări, nu beneficiază de nicio facilitate. În schimb, o companie care a intrat în insolvenţă şi nu şi-a respectat plata la termen a acestor obligaţii, beneficiază. Adică cel care e corect şi şi-a respectat obligaţiile este penalizat şi este premiat acela care nu şi-a respectat obligaţiile.

Nu în ultimul rând, cel puţin pe modalitatea în care am citit actul normativ, din punctul nostru de vedere există riscul să se permită o interpretare profund nocivă. Interpretarea ca de pe urma a acestei amnistii să beneficieze şi aceia care au de achitat prejudicii la stat în urma unor hotărâri judecătoreşti definitive penale de condamnare pentru săvârşirea de infracţiuni. Dacă asta va fi interpretarea arată o dată în plus ceea ce am spus încă de la început, că PSD, de fapt, guvernează pentru infractori, pentru aceia care nu respectă legea, pentru aceia care au un comportament incorect şi care încearcă să creeze privilegii pentru o clientelă politico-economică, care , practic, are ca şi complice pe actorii care se află astăzi la guvernare.

(Legat de organizarea Consiliului Naţional, câţi membrii vor fi prezenţi, ce ordine de zi aveţi, vine preşedintele?)

Este Consiliul Naţional obişnuit al partidului. În cadrul Consiliului Naţional avem câteva puncte înscrise pe ordinea de zi, este vorba despre prezentarea rapoartelor de activitate de către Biroul Executiv, de către grupurile parlamentare, de asemenea de către Liga aleşilor locali.

Avem pe ordinea de zi finalizarea procesului de integrare a partidului Acţiunea Civică a Tinerilor în Partidul Naţional Liberal prin fuziune prin absorbţie. De asemenea, avem ca punct pe ordinea de zi alegerea prim-vicepreşedintelui politic al partidului Naţional Liberal, aici am prezentat încă de la ultimul Biroul Executiv la care am discutat acest subiect, propunerea mea pentru această funcţie de prim-vicepreşedinte este în persoana lui Rareş Bogdan, propunere care, de altfel, este susţinută şi de colegii mei din Biroul Executiv şi care va fi votată în cadrul Consiliului Naţional.

De asemenea, avem un punct înscris pe ordinea de zi privitor la alegerile prezidenţiale, punct la care l-am invitat pe preşedintele României, care este candidatul partidului Naţional Liberal la funcţia de preşedinte, susţinut de către Consiliul Naţional.

(Strângerea de semnături o veţi demara pe 10 august sau când exact?)

Aşa am stabilit, data de 10 august ca moment de începere, este o dată simbolică, este o dată prin care vrem să arătăm că începem campania prezidenţială pentru că niciodată în România să nu se mai întâmple ceea ce s-a întâmplat la 10 august, în care forţele de ordine, în loc să apere viaţa şi siguranţa cetăţeanului s-au transformat în agresori împotriva integrităţii fizice şi chiar a vieţii foarte multor manifestanţi paşnici, cetăţeni români.

(Veţi merge la miting, în Piaţa Victoriei?)

Mitingul este miting. Noi am participat şi la celelalte mitinguri. Orice membru al Partidului Naţional Liberal sau orice simpatizant este invitat şi încurajat să participe la această formă de protest anunţată pe 10 august. Mai mult decât atât, am şi somat DIICOT-ul să urgenteze cercetările, să nu încerce să muşamalizeze gravele încălcări ale legii, gravele infracţiuni care au fost săvârşite de forţele de ordine, care au pus în pericol viaţa şi integritatea fizică a cetăţenilor români. De altfel, există peste 800 de plângeri care au fost depuse de cetăţeni români, care au fost agresaţi în cadrul manifestaţiei din 10 august, care nu au fost soluţionate nici până astăzi.

(Dar cum ar putea procurorii să muşamalizeze un caz, este o acuzaţie gravă pe care o faceţi. S-a mai întâmplat în România ca procurorii să muşamalizeze speţe, cazuri, dosare?)

Păi, iată că nici astăzi dosarul Revoluţiei nu este finalizat, dosarul Mineriadei nici el nu este finalizat, sunt evenimente importante în istoria de după 1989 în care, nici până astăzi nu a fost identificat şi condamnat niciun vinovat. Mi-am mai exprimat odată acest punct de vedere că nu acceptăm ca şi în cazul 10 august să se tragă de timp şi să nu fie sancţionaţi vinovaţii.

(Odată cu demararea campaniei de strângere de semnături, pe 10 august, vor fi mai mulţi oameni care să vă ajute să strângeţi semnăturile mai repede?)

Campania de strângere de semnături se va desfăşura începând cu data de 10 august până în data de 26 septembrie. Este o campanie pe care o derulăm, este de fapt o precampanie, obiectivul pe care îl avem este să intrăm în contact direct cu toţi cetăţenii români în cursul acestei campanii, prin intermediul reprezentanţilor noştri din Parlament, din Consiliile Judeţene, din administraţia locală, prin intermediul voluntarilor Partidului Naţional Liberal, să comunicăm cu cetăţenii, să le preluăm toate problemele, să le prezentăm soluţiile pe care le avem. Această campanie este în fapt o campanie de comunicare directă între cetăţenii români şi Partidul Naţional Liberal.

(Câte semnături de susţinere preconizaţi că veţi strânge şi ce target are Organizaţia Bucureşti?)

Peste două milioane, nu am acum toate datele cu obiectivele pe judeţe, dar am stabilit nişte obiective minimale în ceea ce priveşte strângerea numărului de semnături. Ştiţi că Partidul Naţional Liberal a fost partidul care a strâns cel mai mare număr de semnături şi la alegerile pentru Parlamentul European şi acest lucru s-a văzut prin faptul că am câştigat alegerile pentru Parlamentul European şi vrem ca acelaşi lucru să se întâmple şi în cadrul alegerilor prezidenţiale, să arătăm clar, prin numărul de semnături pe care îl obţinem, sprijinul masiv de care se bucură preşedintele Iohannis în cursa pentru alegerea pentru cel de-al doilea mandat.

(Va exista şi un eveniment care să puncteze acest eveniment de strângere de semnături, pe 10 august?)

Nu vom face cine ştie ce desfăşurare, pur şi simplu începem campania. Va începe în fiecare capitala reşedinţă de judeţ, vom anunţa public locaţia în care începe campania de strângere de semnături. Nu organizăm ceva, un eveniment anume, pur şi simplu, membrii, voluntarii Partidului Naţional Liberal, aleşii locali ai partidului, toţi reprezentanţii care deţin funcţii, vor ieşi în dialog cu cetăţenii români.

(Ce alte evenimente, împreună cu preşedintele Iohannis, veţi mai avea în luna august? Spunea şeful statului, la Cotroceni, că veţi avea o abordare de campanie şi vor mai fi evenimente, adică, Consiliul naţional nu este singurul)

Orice eveniment care se va desfăşura, aveţi încredere că vă vom anunţa.

(Consideraţi oportună acea şedinţă foto pe care a făcut-o preşedintele Iohannis, la Palatul Cotroceni, în acest week-end, când în toată presa se discuta cazul Caracal?)

Preşedintele Iohannis a fost extrem de clar şi serios în exprimarea poziţiei publice faţă de ceea ce a reflectat evenimentul de la Caracal, şi anume, gravele disfuncţionalităţi din zona structurilor de ordine publică, a tuturor instituţiilor care sunt implicate în apărarea vieţii, a siguranţei cetăţenilor, a bunurilor private ale cetăţenilor. Preşedintele a fost extrem de clar şi de activ în comunicare, să nu uităm că a avut loc şi o reuniune a CSAT-ului şi noi vom fi alături de preşedinte în orice propunere pe care pe care o va formula pentru a readuce instituţiile din zona respectivă la o stare de normalitate şi în slujba cetăţeanului român.

(Eu v-am întrebat altceva, dacă consideraţi că a fost oportună sau nu? Nu a fost aşa, cam ca nuca în perete?)

Nu cunosc detalii legat de acest subiect, ca atare, important este că preşedintele României a fost extrem de prezent, extrem de serios implicat în poziţionarea faţă de ceea ce s-a întâmplat la Caracal şi nu numai, şi-a arătat foarte clar voinţa pe care o are de a readuce instituţiile publice în slujba cetăţeanului.

(Alte întâlniri cu preşedintele Klaus Iohannis veţi mai avea în perioada următoare sau aţi mai avut?)

Cu siguranţă vă vom informa.

(Sunteţi pregătiţi până la urmă ca în toamnă să depuneţi o nouă moţiune de cenzură şi în eventualitatea în care va trece să veniţi la guvernare? Preşedintele a anunţat, a dat un semnal clar de la Cotroceni în acest sens)

Din moment ce eu v-am spus că primul pas pentru a readuce la o stare de normalitate funcţionarea instituţiilor este plecarea PSD de la guvernare, normal că obiectivul nostru fundamental este să încercăm să punem punct acestei guvernări catastrofale pentru România care provoacă atâtea daune, atâtea victime, atâtea prejudicii cetăţenilor români.

(În cazul amnistiei fiscale este posibil un atac la Curtea Constituţională din partea Avocatului Popoului?)

Da, cu siguranţă! Eu am evidenţiat elemente de neconstituţionalitate când v-am exprimat poziţia noastră clară, că reprezintă o discriminare, că afectează concurenţa neloială între companii şi că există şi alte temeiuri care ţin de articole din Constituţie, cum e justa aplicare a poverii fiscale sau alte prevederi din Constituţie. Vom sesiza Avocatul Poporului pentru a ataca la Curtea Constituţională.

(Credeţi că noul Avocat al Poporului ar putea fi mai sensibil la argumentele)

Vom vedea! Cert este că mi-a trimis un răspuns la o sesizare de neconstituţionalitate pe care o adresasem Avocatului Poporului, cât în funcţie era Victor Ciorbea, de acum 8 luni de zile, şi mi-a răspuns în a patra sau a cincea zi de funcţie. Măcar a avut bunul simţ să răspundă. Vom vedea cum va acţiona în baza sesizărilor, pentru că aici vreau să vă spun foarte clar, întotdeauna când am sesizat Avocatul Poporului, noi, am invocat temeiurile de neconstituţionalitate care stau la baza sesizării noastre. Nu am făcut ca alţii să ne ducem cu o hârtiuţă, atacaţi şi voi la Curtea Constituţională, si s-a şi dovedit în cazul multor OUG pe care Avocatul Poporului nu le-a atacat la Curtea Constituţională atunci când au fost adoptate ca lege, că temeiurile de neconstituţionalitate pe care le-am invocat în sesizarea noastră, au devenit în deciziile Curţii Constituţionale motive de declarare ca neconstituţionale a actelor normative respective.

Ca atare, în această sesizare, clar, vom invoca toate temeiurile de neconstituţionalitate pe care considerăm că stau la baza unei posibile sesizări la Curtea Constituţională şi de altfel, readuc aminte că preşedintele Iohannis a convocat un referendum în care cetăţenii români au hotărât ca nu numai Avocatul Poporului să poată să sesizeze Curtea Constituţională în cazul OUG, ci şi alte instituţii alte statului, respectiv preşedintele, ÎCCJ, 50 de deputaţi, respectiv 25 de senatori.

(Domnul Marcel Ciolacu a anunţat că propune desfiinţarea Comisiei Iordache. Consideraţi că este un început, astfel încât PSD să pună în acord Codurile penale cu observaţiile CCR?)

Punctul nostru de vedere este foarte limpede, foarte clar şi a fost exprimat de doi ani şi jumătate. Nu poţi să modifici acte normative de o importanţă atât de mare cum sunt Codul Penal, Codul de procedură penală, Legile justiţiei, cu executanţi ai unor comenzi care sunt date de infractori, care fie sunt cercetaţi penal, fie trimişi în judecată, fie au fost condamnaţi de prima instanţă, fie au fost condamnaţi definitiv.

Procesul de legiferare în domeniul penal trebuie să înceapă de la zero şi trebuie să se desfăşoare cu o largă consultare a societăţii. Trebuie să se desfăşoare printr-o dezbatere publică serioasă în care aceste modificări să vină în întâmpinarea nevoilor reale ale societăţii româneşti şi nu să vină să rezolve probleme personale ale liderilor politici aflaţi la putere, aşa cum s-a întâmplat în ultimii doi ani şi jumătate în România.

Ca atare, solicităm reluarea de la început şi de asemenea, includerea în modificările atât la Codul Penal cât şi la Codul de procedură penală, dar şi la Legile justiţiei,a punctelor de vedere, a recomandărilor care au fost formulate, fie în raportul privind MCV adoptat de Comisia Europeană, fie recomandările formulate de Comisia de la Veneţia, fie recomandările care sunt formulate de GRECO de la nivelul APCE.

Deşi a existat un acord formal, noi am solicitat asistenţă din partea experţilor Comisiei de la Veneţia, experţilor Comisiei Europene pentru elaborarea acestor modificări ale legislaţiei penale şi ale Legilor justiţiei.

Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații din orașul tău, urmărește-ne pe Facebook.