Precizari privind impozitul specific

Social
Avand in vedere faptul ca in ultima perioada mai multe asociatii profesionale sau persoane fizice au solicitat abrogarea sau modificarea legii 170/2016 privind impozitul specific, consideram ca au facut aceste solicitari fara sa citeasca legea care ne este de un real folos in aceasta perioada.

Conform Legii 170/2016 în vigoare:
Art. 1
(1) Prin derogare de la prevederile titlului II din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, prezenta lege reglementează impozitul specific pentru persoanele juridice române care desfăşoară activităţi corespunzătoare codurilor CAEN: 5510 – „Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare”, 5520 – „Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată”, 5530 – „Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere”, 5590 – „Alte servicii de cazare”, 5610 – „Restaurante”, 5621 – „Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente”, 5629 – „Alte servicii de alimentaţie n.c.a.”, 5630 – „Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor”.

Art. 5
(5) În situaţia în care intervin modificări datorate începerii/încetării unei activităţi corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute la art. 1 sau intervine modificarea suprafeţelor aferente desfăşurării fiecărei activităţi, începând cu semestrul următor acestor modificări, contribuabilii recalculează, în mod corespunzător, impozitul specific aferent perioadei rămase din an/perioadei din anul calendaristic pentru care contribuabilul a existat, prin împărţirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice şi înmulţirea cu numărul de zile aferent perioadei rămase din an/perioadei din anul calendaristic pentru care contribuabilul a existat.

Conform Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități din 14.03.2017
Art. 5
(1) În aplicarea art. 5. alin. (5) din lege prin începerea/încetarea unei activități se înțelege începerea/încetarea exploatării economice a unei structuri turistice de primire sau unități de alimentație publică de tip restaurant, bar sau a unei părți a acesteia. Închiderea structurii/unității și predarea certificatului de clasificare în vederea radierii, după caz, se consideră încetarea exploatării unei structuri de primire turistice cu funcțiune de cazare, de alimentație publică sau a unei unități de alimentație publică de către un contribuabil. Modificarea suprafeței/numărului locurilor de cazare se realizează în următoarele situații, fără a se limita la acestea: închiderea activității unei terase pe timpul iernii, închiderea activității unui bar în extrasezon, scoaterea din circuitul turistic a unui număr de camere, introducerea de camere în circuitul turistic, prin modificarea anexei la certificatul de clasificare sau a autorizației de funcționare.”

     Astfel, in functie de situatie, pentru calculul impozitului specific aferent perioadei de stare de urgenta, operatorii economici pot opta pentru urmatoarele variante:

a. Operatorii economici proprietari/deținători ai structurilor de primire turistice cu functiuni de cazare care au unitățile de cazare deschise, dar cu activitate restransa, pot transmite o cerere la Directia Generala Turism – directia autorizare in turism din cadrul MEEMA prin care solicită modificarea anexei la certificatul de clasificare, conform HG 1267/2010, și obțin o nouă anexă cu numărul locurilor de cazare din care obțin venituri în această perioadă. Astfel, impozitul specific se va plati numai pentru locurile de cazare declarate in noua anexa.

b. Operatorii economici proprietari/deținători ai structurilor de primire turistice cu functiuni de cazare care au unitățile de cazare închise  ca urmare a efectelor deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgență decretate pot să notifice Directiei Generale Turism – directia autorizare in turism din cadrul MEEMA ca au activitatea suspendata. Astfel, impozitul specific nu se va plati in perioada in care activitatea este suspendata. ATENTIE: este posibil ca ANAF sa nu tina cont de simpla notificare. Vom reveni cu precizari.

c. Operatorii economici proprietari/deținători ai structurilor de primire turistice cu functiuni de cazare care au unitățile de cazare închise ca urmare a efectelor deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgență decretate pot să își depună certificatul de clasificare pe perioada cât nu desfășoară activitatea (conform HG 1267/2010 , art.5 alin. (2) ). Astfel, impozitul specific nu se va plati in perioada in care certificatul de clasificare este depus.

d. Operatorii economici proprietari/deținători ai structurilor de primire turistice cu functiuni de alimentatie publica si ai spațiilor cu activitate de alimentație publică (baruri, restaurante, cafenele, etc.) care au unitatile de alimentatie publica inchise si activitatea suspendată ca urmare a efectelor deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgență decretate, pot să notifice Primăria (dacă au autorizație de funcționare) sau Directia Generala Turism – directia autorizare in turism din cadrul MEEMA (dacă au certificat de clasificare) pentru a beneficia de art. 5 alin. (1) din normele metodologice de aplicare a Legii 170/2016. ATENTIE: este posibil ca ANAF sa nu tina cont de simpla notificare. Vom reveni cu precizari.

Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații din orașul tău, urmărește-ne pe Facebook.