Briefing de presă susținut de premierul Florin Cîțu

Politic

Florin Cîţu: Bună ziua! În ședința de guvern de astăzi au fost aprobate mai multe acte normative pe care o să vi le prezint, o parte dintre ele. Am și colegii mei, care vor prezenta alte acte, dar înainte de a intra în ce am aprobat la ședința de guvern de astăzi, aș vrea să vorbesc despre două subiecte importante. În primul rând, pe 31 decembrie se finalizează Brexit-ul, ceea ce înseamnă că începând cu 1 ianuarie 2021, Regatul Unit va avea un statut de stat terț în relația cu statele UE, inclusiv cu România. Sunt câteva lucruri pe care vreau să vi le spun. Bineînțeles că vom comunica oficial, dar ar trebui să știm, controalele vamale pentru toate bunurile care vor circula spre și dinspre Regatul Unit, așadar, toți transportatorii și operatorii economici europeni, inclusiv români care îşi desfășoară activitatea în relație cu Regatul Unit, vor trebui să cunoască şi să se conformeze acestor noi reglementări și, iarăși, tot pentru călătorie sau regulile stabilite cu Regatul Unit în ceea ce privește deplasările de scurtă durată, sub șase luni într-un an, în scop turistic, cetățenii europeni, inclusiv cei români pot circula fără viză, ceea ce este foarte important pentru deplasări de scurtă durată, sub șase luni, poate până la un an, în scop turistic, cetățenii europeni, inclusiv cetățenii români, pot circula fără viză. Pentru a putea lucra și studia în Regatul Unit de la 1 ianuarie 2021, cetățenii europeni, inclusiv cei români, vor avea însă nevoie de viză. Dacă doriți mai multe informații, acestea pot fi găsite pe site-ul Guvernului, pe platforma brexit.gov.ro. Ministerele cele mai vizate de impactul Brexit au organizat deja demersuri active de informare, în perioada următoare ne vom ocupa de acest lucru. Dar trebuie să știm că de la 1 ianuarie 2021, Regatul Unit devine un stat terț în relația cu statele UE și ar trebui să ne informăm atunci când călătorim sau încercăm să avem relații comerciale cu Regatul Unit.

O altă informație: după cum știți, aseară, autoritățile de la Zagreb au activat Mecanismul European de Protecție Civilă, 29 decembrie 2020, ca urmare a cutremurului cu magnitudine de 6,2 pe scara Richter, care a afectat regiunea orașului Petrina și care a fost deja resimțit și în zone de lângă. În acest dezastru şi-au pierdut viaţa cel puţin şapte persoane şi un număr de peste 500 de persoane sunt fără adăpost, în mijlocul iernii. În acest context, Guvernul României îşi exprimă solidaritatea cu cetăţenii din Croația şi trimite prin Departamentul pentru Situaţii de Urgență şi Administraţia Națională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale ajutoare umanitare în valoare de aproximativ 640.600 de lei, constând în containere de locuit – 14, corturi – 50, paturi – 100, saltele – 100, saci de dormit – 200 bucăți. De menționat, echipa națională de căutare-salvare, pregătită să intervină, nu a mai fost necesară intervenția ei.

Acestea erau cele două lucruri pe care voiam să le spun înainte de a vorbi despre câteva acte normative sau câteva decizii luate astăzi în ședința de guvern. Eu am să prezint două.

În primul rând, am să vorbesc despre ordonanța inițiată de Ministerul Finanțelor, care are mai multe reglementări în interior. Aş începe cu măsura, de fapt, v-aş spune că această ordonanţă reprezintă un impact bugetar sau o economie la buget de 17,6 miliarde de lei pentru anul 2021. La primul articol – se mențin în cuantum brut salariile şi sporurile de care beneficiază personalul din administrația publică centrală şi locală, inclusiv personalul care ocupă funcția de demnitate publică şi funcții asimilate acestora la nivelul acordat pentru luna decembrie 2020. Acesta este un impact bugetar de aproape 12 miliarde de lei – şi aici sunt mai multe lucruri pe care le-am luat în calcul. În primul rând, am spus că la baza deciziei stă şi ceea ce am văzut că s-a întâmplat cu Legea salarizării unitare în ultimii trei ani de zile, o lege care a fost aplicată prost, o lege care a creat discrepanțe, deşi promitea să rezolve inechitățile din sistemul public, o lege care a fost urmată de foarte multe excepţii. Ca să putem să corectăm aceste lucruri, este nevoie să luăm o pauză şi prin această ordonanţă luăm o pauză şi, bineînţeles, în perioada următoare, vom veni cu clarificări. În acelaşi timp, trebuie să ştim – şi am spus acest lucru tot anul – România, alături de economia globală, trece printr-o perioadă dificilă. În 2020, aşa cum am spus la început, nu ne-am atins de veniturile nimănui din sectorul public şi am avut măsuri pentru a susține sectorul privat. Nici acum – şi iarăşi trebuie să fie foarte clar – nu venim cu nicio tăiere, nu se întâmplă nimic cu veniturile din sectorul bugetar, rămân la nivelul din decembrie 2020, după ce a fost o creștere anul trecut de 25% și alte sporuri în mai multe sectoare. Deci, anul acesta, pentru a corecta aceste inechități și pentru a ne menține într-un deficit bugetar de 7%, trebuie să luăm această decizie. Urmează și alte măsuri similare, aș vrea să mai menționez câteva din această ordonanță, care este o ordonanță foarte mare: acordarea în 2021 a voucherelor de vacanță, în cuantum de 1.450 de lei. V-am spus din primul moment că pentru noi sectorul HoReCa este un sector important. În 2020, a existat IMM Invest, șomajul tehnic, plata a 41,5% din salariu pentru angajații care revin din șomaj tehnic, scutirea impozitului specific, măsură pe care am decis astăzi să o prelungim până în martie 2021. Toate acestea au ajutat sectorul HoReCa. În continuare susținem sectorul HoReCa și pentru 2021 rămân voucherele de vacanță pentru personalul plătit din fonduri publice. Și mai sunt, bineînțeles, măsuri pe care vreau să vi le spun pentru sectorul privat, dar încă un lucru important, punctul de amendă rămâne la valoarea de 145 de lei, nu se modifică. Scutirea de TVA cu drept de deducere a livrărilor de dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro al COVID-19, de vaccinuri împotriva COVID-19, precum și a serviciilor de vaccinare și testare aferente, altele decât cele scutite de TVA, conform articolului 292 din Codul fiscal efectuate până la data de 31 decembrie 2022. Deci, includem la scutirea de TVA și alte facilități. Mai mult, eliminăm din categoria bunurilor pentru care se aplică exceptarea de la plata TVA în vamă a deșeurilor prevăzute la art. 331 din Codul fiscal, în vederea evitării unor blocaje la importul acestor bunuri, având în vedere că în nomenclatura combinată nu există codificare tarifară în funcție de caracteristicile tehnice ale acestor categorii de bunuri. Mai departe, prelungirea cu 3 luni, până la data de 31 martie 2021, a suspendării aplicării sancțiunii prevăzute de Ordonanța nr. 28/1999 pentru neîndeplinirea de către operatorii economici a obligației de a asigura conectarea la distanță a aparatelor de marcat electronice fiscale, în vedere transmiterii de date fiscale către Agenția Națională de Administrare Fiscală. Aici, știți că este un proces pe care l-am început anul trecut, de conectare a caselor de marcat la Administrația Fiscală. În continuare, și de o parte și de alta, a fost nevoie de mai mult timp și din partea operatorilor economici și din partea ANAF, dar procedura a început, sunt case de marcat conectate și ele for fi finalizate, eu zic că până la 31 martie, dar am zis să ne lăsăm timp mai mult. Continuarea măsurilor de anulare a dobânzilor, penalităților și a tuturor  accesoriilor reglementate de Ordonanța nr. 69/2020, astfel încât cererea să poate fi depusă până la 31 martie 2021. Aceste măsuri expirau pe 25 decembrie 2020, sunt prelungite până la 31 martie 2021. Continuarea măsurii de acordare a eșalonării simplificate, reglementate de Ordonanța nr. 181/2020, astfel încât cererea să poată fi depusă până la 31 martie 2021. Extinderea obligațiilor bugetare ce pot intra în restructurare, astfel încât să poată forma obiectul restructurării obligațiilor bugetare restante la 31 decembrie 2020 şi nu la 31 iulie 2020. Acestea sunt măsuri pentru sectorul privat, ele expirau majoritatea în 2020, în decembrie, și au fost prelungite. Continuarea măsurii de soluționare a solicitărilor de rambursare a TVA cu efectuarea controlului ulterior. Știți foarte bine, acestea expirau în ianuarie, sunt prelungite până la 31 martie 2021. Aici, această măsură a fost întâmpinată cu foarte mult scepticism în spațiul public. Ni se spunea că dacă luăm această măsură va crește evaziunea fiscală, tot felul de motive. Din contră, a fost una dintre cele mai bune măsuri pe care am luat-o, a facilitat rambursarea TVA mai rapid, companiile au avut acești bani, au putut să-şi plătească la rândul lor şi alte taxe și așa am reușit în 2020 să avem venituri la buget mai mari decât în 2019, deși a fost un an de criză. Şi sunt mai multe lucruri în această ordonanță. Le veţi vedea pe toate. Repet, impactul este de 17,6 miliarde de lei pozitiv pentru buget.

O altă ordonanță pe care am aprobat-o astăzi și la care s-a lucrat în timp record este o ordonanță pe care o așteaptă foarte mulți români. Este vorba despre modificarea Ordonanţei nr. 37 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori. Este vorba despre prelungirea amânării plății ratelor la bănci. Autoritatea Bancară Europeană ne-a spus foarte clar că nu pot fi prelungite decât pentru nouă luni de zile. Acum vă putem spune că maximum este nouă luni de zile. Dacă ai avut amânare nouă luni de zile rata la bancă, nu mai poți să prelungești, dar ceilalți (n.n. care au beneficiat de această facilitate pentru o perioadă mai scurtă de nouă luni) pot să meargă până la nouă luni de zile. Partea bună este că persoanele care nu au beneficiat până acum de această facilitate, pot să aplice la această măsură. Solicitările pentru suspendarea plății obligațiilor pot fi transmise creditorului până la data de 15 martie 2021, acesta urmând a efectua analiza și emite decizia până la cel târziu 31 martie. Condițiile rămân cam aceleași, debitorii trebuie să declare pe propria răspundere scăderea veniturilor/a încasărilor cu minimum 25% din ultimele trei luni anterioare solicitării suspendării obligațiilor de plată prin raportare la perioada similară din anii 2019/2020. Sunt aceleași condiții, nu se schimbă aproape nimic, doar că prelungim perioada și cei care au optat pentru mai puțin de nouă luni pot acum să meargă până la nouă luni de zile. Acestea sunt cele două ordonanțe pe care voiam să vi le prezint, sunt ordonanțe, așa cum am spus şi data trecută, ordonanța aceasta, „trenuleț”, este o ordonanță care garantează că în 2021 vom avea creșterea economică pe care o estimăm. În același timp, este o ordonanță care garantează că putem să reașezăm economia pe picioarele ei, pentru perioada – şi zic, termen scurt – 2021-2024 și apoi să construim în viitor. Era nevoie de această ordonanță în acest moment, era nevoie de acest respiro, pentru a putea după aceea să construim de aici. Bugetul va fi prezentat, cred eu, în Parlament, spre sfârșitul lunii ianuarie. Deja ministerele primesc limitele de la Ministerul Finanțelor Publice, noile ministere create și vom începe discuțiile pe buget cu miniștrii de săptămâna viitoare, ca să fie gata până la începutul lunii februarie. Dacă sunt întrebări.

Reporter: Ce se va întâmpla de la 1 ianuarie cu salariul minim, dar și cu alocațiile?

Florin Cîţu: Salariul minim a fost astăzi în primă lectură, știți foarte bine, este o decizie de a crește la 2.300 de lei și aceasta va fi valoarea salariului minim.

Reporter: De când?

Florin Cîţu: De la 1 ianuarie.

Reporter: Şi nu a fost adoptată astăzi, practic. Cum va produce efecte?

Florin Cîţu: Nu a fost adoptată. Am fost asigurați că este ok să fie adoptată şi săptămâna viitoare. Deci, este clar, din punctul acesta de vedere, decizia a fost luată să crească la 2.300 de lei.

Reporter:  Şi cu alocațiile ce se întâmplă? Cu cât vor fi majorate?

Florin Cîţu: Alocațiile, știți foarte bine că această ordonanţă nu face nimic în ceea ce privește alocațiile. Există în parlament, a fost o ordonanţă adoptată de guvernul precedent. A fost o lege de respingere a ordonanţei în parlament. Această lege de respingere a fost retrimisă de președintele României în parlament la reexaminare. Din ce înțeleg, astăzi, la Senat, a fost aprobată legea sau se vota, nu ştiu dacă a fost aprobată, se vota legea de aprobare a ordonanţei, cu modificări la amendamentul respectiv, cu o creștere a alocațiilor în 2021 de 20%. Este ceea ce eu ştiam. Nu ştiu dacă a trecut la Senat sau nu această formă, dar este forma pe care eu am fost sunat si am votat această formă, dar nu ştiu care a fost votul final.

Reporter: Aş vrea  o completare la acest subiect legat de alocații. Până la urmă, se promitea o majorare cu 40% a alocațiilor în acest an. Practic, de ce ajungem la doar o majorare de 20 de procente?

Florin Cîţu: Aşa s-au promis multe în trecut. Țineți minte că şi PSD a promis dublări, triplări. În acest moment, pe construcția bugetară pe care noi o luăm în calcul în 2021, o creștere a alocațiilor cu 20% este ceea ce cred că este sustenabil, dar, repet, nu este decizia guvernului. Eu am văzut – şi vă spun, acum votez ca senator, vă spun că este ceea ce am votat, guvernul nu a luat nicio decizie în ceea ce privește. Am lăsat la latitudinea parlamentului. În parlament a fost făcută această modificare. Dacă ea trece până la momentul în care avem bugetul, poate să fie luată în considerare. Dacă nu, vom merge pe legislația în vigoare care are acele creșteri. Deci, guvernul nu a luat nicio decizie în ceea ce privește alocațiile. Vorbim de ce se întâmplă în Parlamentul României, dar astăzi, guvernul merge pe legislația în vigoare, care arată o creștere de 40% a alocațiilor în 2021.

Reporter: În privința ordonanţei care plafonează salariile, aș vrea să vă întreb dacă există avizul de la Consiliul Economic şi Social, avizul de la ministere, pentru că avem o informație că nu ar exista anumite avize şi atunci ordonanța nu poate fi publicată în Monitorul Oficial. Se produc alte efecte. Spuneți-ne care este situaţia, de fapt?

Florin Cîţu: A fost aprobată cu toate avizele, altfel nu poate să fie aprobată şi bineînțeles nu o să poată fi publicată fără avize, deci vom vedea. Eu zic că o să fie publicată în această seară.

Reporter: În condiţiile în care vă propuneți pentru anul viitor un deficit bugetar de 7% – şi vorbeați de economiile făcute prin această ordonanţă – cât îşi permite guvernul să acorde ca şi creştere a pensiilor în anul viitor şi când va fi acordată această creştere?

Florin Cîțu: Repet, bugetul o să fie construit cu legislația în vigoare. Știți foarte bine care e legislația, o să fie o creștere a pensiilor exact conform legislației în vigoare. În acest moment nu am modificat nimic, această ordonanță nu are nicio referire în ceea ce privește pensiile. Deci, vom vorbi la buget despre ceea ce se întâmplă cu pensiile, dar noi nu avem alte modificări în acest moment.

Reporter: În această ordonanță, dar există niște calcule făcute pentru anul viitor și este unul dintre cele mai așteptate subiecte – creșterea pensiilor.

Florin Cîțu: Eu pot să vorbesc despre ceea ce am făcut până acum și despre deciziile pe care le-am luat astăzi. Pe ceea ce se va întâmpla, vom vorbi atunci când se va întâmpla. Nu pot să fac eu speculații acum.

Reporter: Aș vrea să vă întreb mai clar, există vreo posibilitate ca acel procent de 8% să fie modificat la capitolul creșteri de pensii de la 1 septembrie sau poate mai devreme?

Florin Cîțu: Nu pot să vă dau răspunsul în acest moment, eu vă spun ca de fiecare dată: bugetul se construiește pe legislația în vigoare. Nici nu avem cum altfel. Dacă legislația spune că pensia trebuie să crească cu cât va crește, cu atât va crește, vor fi bugetate. Dar în acest moment mergem pe legislația în vigoare. Dacă vor apărea modificări, așa cum am făcut și cu această ordonanță care a respectat toate normele de transparență, am prezentat-o acum două zile, am venit înainte de a fi astăzi în ședință de Guvern, am pus-o în transparență decizională. Deci dacă luăm o altă decizie, fiți siguri că vom veni și o vom prezenta înainte de a lua decizia în ședința de Guvern. Este un lucru pe care îl vom schimba. De acum încolo, toate ordonanțele noastre vor fi și prezentate în transparență pentru că nu avem nimic de ascuns și ar trebui să știți înainte ce se întâmplă.

Reporter: Vă întrebam de acel 8% pentru că dumneavoastră ați afirmat acest procent și, practic, ați dat și asigurări că acest procent va fi respectat.

Florin Cîțu: Vom vedea atunci când vom face legislația.

Reporter: Spuneați puțin mai devreme că majorarea alocațiilor va rămâne la latitudinea parlamentarilor, însă în urmă cu puțin timp, acea ordonanță de urgență a fost modificată și un amendament care a fost susținut și de către colegii dumneavoastră din PNL prevede că în anul 2021 se va efectua o singură majorare, cea de 20% de la începutul anului, nu și cea de-a doua de pe 1 iulie. Aș dori să  vă întreb pe dumneavoastră: din punctul de vedere al Guvernului, bugetul statului și-ar permite anul acesta și cea de-a doua majorare de 20% în iulie 2021?

Florin Cîțu: Anul trecut, știți foarte bine că am avut un deficit bugetar de peste 9%. Anul acesta, ne propunem un deficit bugetar de 7%. Anul trecut am avut foarte mari probleme în a convinge și piețele financiare, și Comisia Europeană, şi pe toată lumea că putem să ne finanțăm cu acel deficit, dar în același timp, ar trebui să fim onești să le spunem românilor că nu putem să creștem pensiile cu 40% și am ales un alt procent, că nu putem să dublăm alocațiile. Şi în acest an vom găsi cea mai bună formulă. Vor fi creșteri și la alocații, și la pensii, dar cea mai bună formulă pentru toată economia, nu doar pentru anumite categorii în societate. Trebuie să ne gândim că dacă nu începem să arătăm această consolidare fiscală, eu nu cred că putem să mai avem aceeași, nu indulgență, dar să putem să păstrăm această relație pe care am avut-o cu instituțiile internaționale, cu agențiile de rating și noi am făcut niște promisiuni. Avem nu doar promisiunile, clar soluţia pe care o vedem este că doar printr-o consolidare fiscală putem să ajungem la o creștere economică sustenabilă pe viitor și vom merge pe această cale.

Reporter: În privința creșterilor pentru cadrele didactice au fost informații potrivit cărora s-ar amâna pentru decembrie 2022. Dacă ați discutat această variantă, ce se întâmplă în cazul lor?

Florin Cîţu: Eu cred că art. 1 se referă la toți angajații din sectorul public, administrație centrală și locală. Toate veniturile angajaților din sectorul public, administrație centrală şi locală, rămân la nivelul din decembrie 2020.

Reporter: Așadar, voiam pentru o clarificare, așadar, alocațiile în 2021 vor avea o creștere de 20 de procente pentru care sunt bani prevăzuți în bugetul pentru anul următor?

Florin Cîţu: Haideți să fim foarte clari, pentru anul viitor nu este construit bugetul.

Reporter: Aţi creionat bugetul încă de….

Florin Cîţu: Acum se construiește bugetul pentru anul viitor. A fost construit pe 16 ministere, avem 18 ministere acum. Deci apar cheltuieli suplimentare, de care trebuie să ținem cont. În momentul în care se va face bugetul vom vedea care este  legislația în vigoare și atunci va trebui să alocăm resursele pentru toate acele cheltuieli care sunt în legislația în vigoare.

Reporter: Și aveți un plan de rezervă? Ce veți face dacă veți, dacă va trebui să bugetați 40% pentru pensii, 20% pentru alocații, de unde vor veni acești bani care lipsesc teoretic sau previzionați că vor lipsi?

Florin Cîţu: Lipsesc 7% din PIB. Trebuie să îi luăm de undeva. Asta este deficitul care lipsește. Aşa îl estimăm noi. Ei pot să fie mai mulți. Ca de fiecare dată, va trebui să finanțăm acel deficit. Noi avem această constrângere cu care toată coaliția a fost de acord, un deficit de 7% anul viitor. Vom vedea cum vom construi bugetul, în așa fel încât să avem și creșteri pentru alocații și pentru pensii, dar să avem și bani de investiții, pentru că eu văd că în seara asta, toată lumea vorbește de alocații și de pensii, dar nimeni nu se întreabă ce facem cu investițiile. Și investițiile în 2020 au fost cele care au ținut economia și cele care au făcut ca economia privată să funcționeze, au fost investiți record, sunt cele care garantează că și în 2021 vom avea creștere economică. Când construim bugetul, vom avea toate aceste obiective, le vom lua în calcul și repet, investițiile sunt prioritare, cheltuielile pentru sănătate, la fel, sunt prioritare, sunt foarte multe lucruri pe care le vom lua în calcul, nu doar alocațiile și pensiile, dar vă garantez că vor crește și alocațiile și pensiile în 2021.

Reporter: Bună seara. Ați spus că bugetul o să ajungă în Parlament la sfârșitul lunii ianuarie. Vă gândiți la o asumare a răspunderii ca să fie adoptat mai repede sau vreți prin dezbaterea Parlamentului?

Florin Cîțu: Mergem, prin dezbatere, în Parlamentul României.

Reporter: Dar nu o să dureze prea mult dezbaterea?

Florin Cîțu: Eu întotdeauna am sperat la responsabilitatea parlamentarilor români, mai ales în aceste condiții dificile, când ai nevoie de buget, trecem printr-o pandemie, trecem printr-o perioadă de vaccinare, deci eu sper că sunt responsabili parlamentarii români. Vom vedea ce se va întâmpla în Parlamentul României, dar vom merge cu bugetul în Parlamentul României. Mulţumesc.

Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații din orașul tău, urmărește-ne pe Facebook.