Calendarul procesului electoral al alegerilor parlamentare din 6 decembrie 2020

Social

Termenul pentru depunerea, la Birourile electorale de circumscripţie, a listelor de candidaţi pentru alegerile parlamentare din 6 decembrie se încheie la 22 octombrie 2020. Potrivit calendarului alegerilor, constatarea rămânerii definitive a candidaturilor va fi pe 2 noiembrie, iar campania electorală începe pe 6 noiembrie.

Alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor au loc la 6 decembrie 2020, conform Hotărârii de Guvern (HG) nr. 744/2020 privind stabilirea datei alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2020. Campania electorală este cuprinsă intervalul 6 noiembrie – 5 decembrie 2020.

Procesul electoral şi perioada electorală


Procesul electoral reprezintă totalitatea acţiunilor şi evenimentelor întreprinse de candidaţi, autorităţile centrale sau locale etc., în perioada electorală.

Perioada electorală este acea perioadă de timp cuprinsă între ziua aducerii la cunoştinţa publicului a datei alegerilor şi data publicării rezultatelor finale în Monitorul Oficial.

Conform calendarului alegerilor stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 745 din 3 septembrie 2020 pentru aprobarea calendarului acţiunilor din cuprinsul perioadei electorale a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor, perioada electorală aferentă alegerilor parlamentare din 2020 a început la 7 septembrie şi se va încheia după 6 decembrie, odată cu publicarea rezultatelor în Monitorul Oficial.

Perioada de precampanie (7 septembrie-6 noiembrie)

În perioada de precampanie au loc activităţi precum numerotarea circumscripţiilor electorale, desemnarea judecătorilor din Biroul Electoral Central, alegerea preşedintelui Biroului Electoral Central şi a locţiitorului acestuia, strângerea semnăturilor, înregistrarea alianţelor electorale, depunerea candidaturilor etc.

Până la 12 septembrie, Autoritatea Electorală Permanentă a avut termen să comunice numărul alegătorilor înscrişi în Registrul electoral şi numărul minim întreg nerotunjit de semnături necesar pentru susţinerea candidaturilor la nivel naţional, precum şi în fiecare circumscripţie electorală.

15 septembrie a fost termenul până la care partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi candidaţii independenţi au putut depune la Biroul Electoral Central protocoalele de constituire a alianţelor electorale.

Alegătorii cu domiciliul în ţară şi cu reşedinţa în străinătate, precum şi cei cu domiciliul în străinătate au putut să se înregistreze în Registrul electoral cu adresa din străinătate cu opţiunea pentru votul la secţia de votare sau cu opţiunea pentru votul prin corespondenţă până la 21 septembrie, conform calendarului electoral stabilit prin HG nr. 745/2020.

Depunerea de către competitorii electorali a listelor de candidaţi şi a candidaturilor independente pentru Senat şi Camera Deputaţilor în circumscripţiile electorale din ţară are termen limită data de 22 octombrie. Până la 24 octombrie, birourile electorale de circumscripţie admit sau resping candidaturile pentru Senat şi Camera Deputaţilor în circumscripţiile electorale din ţară.

Partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale şi organizaţiile minorităţilor naţionale stabilesc şi depun semnele electorale la Biroul Electoral Central până la 27 octombrie.

Până la 31 octombrie, Biroul Electoral Central poate admite sau respinge înregistrarea semnelor electorale.

Birourile electorale de circumscripţie constată rămânerea definitivă a candidaturilor pentru circumscripţiile electorale din ţară până la 2 noiembrie 2020, urmând să comunice listele de candidaţi Biroului Electoral Central până la 3 noiembrie.

La 6 noiembrie, Biroul Electoral Central trebuie să aducă la cunoştinţa publică semnele electorale, prin publicare pe pagina proprie de internet şi în Monitorul Oficial al României, Partea I, mai scrie sursa citată.

Tot până la 6 noiembrie, primarii, cu ajutorul prefecţilor, aduc la cunoştinţa publică delimitarea şi numerotarea secţiilor de votare, precum şi a sediilor acestora. De asemenea, până la data menţionată, primarii stabilesc şi asigură locurile speciale pentru afişajul electoral.

Campania electorală (6 noiembrie-5 decembrie)

Campania electorală începe în data de 6 noiembrie 2020, cu 30 de zile înainte de data alegerilor.

Compania Naţională „Poşta Română” – S.A. are sarcina de a trimite documentele necesare pentru exercitarea dreptului de vot prin corespondenţă către alegători până la 11 noiembrie.

Până la cel târziu 21 noiembrie, prefecţii trebuie să asigure imprimarea buletinelor de vot. Ministerului Afacerilor Interne îi revine sarcina de a confecţiona ştampilele cu menţiunea „VOTAT” până la 26 noiembrie 2020.

3 decembrie este data până la care primarii trebuie să întocmească şi să tipărească listele electorale permanente, în două exemplare. La 5 decembrie, ora 7.00, se încheie campania electorală, conform art. 6 alin. (3) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

Preziua votării (5 decembrie)

În preziua votării, la 5 decembrie 2020, primarii predau către preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare a următoarelor materiale necesare votării: buletinele de vot, în pachete sigilate; ştampilele electorale, listele electorale permanente, formularele pentru încheierea proceselor-verbale, precum şi alte tipizate şi materiale.

Tot la 5 decembrie, între orele 7.00 şi 21.00, se desfăşoară votarea în străinătate, potrivit Hotărârii nr. 787 din 24 septembrie 2020 privind modificarea şi completarea calendarului acţiunilor din cuprinsul perioadei electorale a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2020, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 745/2020.

Ziua votării (6 decembrie)

La 6 decembrie, ora 6.00, preşedinţii birourilor electorale ai secţiei de votare, în prezenţa celorlalţi membri, verifică urnele de vot, listele electorale, buletinele de vot şi ştampilele electorale. De asemenea, preşedinţii birourilor electorale ai secţiei de votare au sarcina de a închide şi sigila urnele de vot prin aplicarea ştampilei de control a secţiei de votare.

Procesul de votare începe la ora 7.00 şi se încheie la ora 21.00.

După încheierea votării, preşedinţii birourilor electorale ai secţiei de votare verifică starea sigiliilor de pe urnele de votare, sigilarea fantei urnelor de votare şi introducerea ştampilelor cu menţiunea „VOTAT” într-un plic care se sigilează prin aplicarea ştampilei de control a secţiei de votare.

După ziua votului: atribuirea mandatelor şi publicarea rezultatelor în Monitorul Oficial

În cel mult 24 de ore de la încheierea votării, până la data de 7 decembrie 2020, ora 21.00, preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare predau, prin proces verbal, către birourile electorale de circumscripţie dosarele, sigilate şi ştampilate, cuprinzând rezultatele votării în secţia de votare, însoţite de listele electorale utilizate la secţia de votare respective. Transportul se face cu pază militară.

În cel mult 48 de ore de la încheierea votării, cel mai târziu la data de 8 decembrie 2020, ora 24.00, competitorii electorali care au participat la alegeri pot formula cereri pentru anularea alegerilor dintr-o secţie de votare sau circumscripţie electorală în care au candidat. Biroul Electoral Central soluţionează cererile de anulare a alegerilor până la 10 decembrie 2020.

După primirea rezultatelor votării de la birourile electorale ale secţiilor de votare, birourile electorale de circumscripţie încheie, separat, pentru Senat şi pentru Camera Deputaţilor, câte un proces-verbal cuprinzând totalizarea voturilor valabil exprimate pentru fiecare partid politic, alianţă politică, alianţă electorală şi candidat independent. Rezultatele sunt trimise către Biroul Electoral Central.

După primirea listei partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi a organizaţiilor minorităţilor naţionale care au întrunit pragul electoral şi a listei celor care nu au întrunit pragul electoral, birourile electorale de circumscripţie repartizează mandatele de parlamentar (etapa I) la nivelul circumscripţiei electorale.

Are loc stabilirea numărului de voturi valabil exprimate rămase neutilizate sau inferioare coeficientului electoral, pe competitor electorali, precum şi a mandatelor ce nu au putut fi repartizate de biroul electoral de circumscripţie şi transmiterea acestor date la Biroul Electoral Central.

Biroul Electoral Central, după primirea proceselor verbale de la toate birourile electorale de circumscripţie, pune în practică etapa a II-a de repartizare a mandatelor de parlamentari, la nivel naţional. De asemenea, BEC transmite, mai departe, rezultatele către birourile electorale de circumscripţie.

În termen de cel mult 48 de ore de la primirea de la Biroul Electoral Central a comunicării referitoare la desfăşurarea pe circumscripţii electorale a mandatelor repartizate centralizat la nivel naţional, birourile electorale de circumscripţie atribuie mandatele de deputat şi senator la nivelul fiecărei circumscripţii electorale.

În termen util, Biroul Electoral Central, aduce la cunoştinţa publică rezultatele alegerilor, prin publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi în presă.

Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații din orașul tău, urmărește-ne pe Facebook.